Rodkin Bolshoi -teatteri. Denis Rodkin - elämäkerta, tiedot, henkilökohtainen elämä

Koti / Pettää aviomies

Denis Rodkin ja Eleanor Sevenard ovat Bolshoi-teatterin ylivoimaisesti kirkkain pariskunta. Hän on Venäjän pääministeri ja presidentin palkinnon saaja, hän on lupaava balettitanssija ja lisäksi kuuluisan baleriinan Matilda Kshesinskayan veljentytär.

Rodkin ja Sevenard kertoivat urasuunnitelmistaan, muistelivat epäonnistumisiaan ja onnistumisiaan sekä puhuivat myös siitä, kuinka heidän henkilökohtaiset suhteensa vaikuttavat heidän työhönsä maan pääteatterissa.

Olette molemmat Bolshoi-teatterin taiteilijoita, ja molemmat olitte aikoinaan Nikolai Tsiskaridzen oppilaita. Monet ihmiset arvostelevat häntä, mutta sinä, Denis, tuki häntä useammin kuin kerran.

Entisiä opettajia ei ole. Nikolai Maksimovich on meille opettaja nykyäänkin, neuvottelemme aina hänen kanssaan. Ja alansa kokeneena ihmisenä hän kertoo meille erittäin viisaita asioita.

Kuinka erilainen lähestymistapa teihin oli koulutuksen aikana? Varmasti jaoitte tämän toisillenne, vertailitte.

DR.: Ollakseni rehellinen, Nikolai Maksimovich kohtelee poikia hieman kovemmin. Koska olemme luonnostamme enemmän itsekkäitä. Hän sanoi aina: "Denya, vannon sinulle enemmän, koska olet poika." Täällä Elya ei luultavasti koskaan kertonut minulle tarinoita, joissa Nikolai Maksimovich vannoi. Hän kirosi minua, mutta nyt ymmärrän, että hän teki sen minun hyväkseni.

Erona on, että Denis työskenteli Nikolai Maksimovichin kanssa teatterissa. Olin vielä koulussa, sain koulutuksen balettitanssijaksi, jotta voisin myöhemmin tulla teatteriin. Ja tietysti lähestymistapa oli erilainen.

DR.: Kun käyn hänen luonaan Vaganova-akatemiassa, huomaan, ettei mikään ole muuttunut. Hän on yhtä tiukka, hän myös vaatii kaikkea nyt ja kerralla. Tämä varmaan pitää paikkansa, sillä ammattimme on hyvin lyhyt ja päättyy parhaimmillaan 40-vuotiaille pojille.Lyhyessä ajassa on tehtävä paljon.

Sinä, Denis, vaikka oletkin hyvin nuori, olet jo kokenut tanssija. Eleanor on vielä nuori balerina. Miten jaat kokemuksia?

E.S.: Kokemus on erittäin tärkeää, ja yritän kuunnella, mitä Denisillä ja teatteriopettajallani on sanottavana. Yritän muistaa Nikolai Maksimovichin kommentit ja taiteellisen johtajamme neuvot. Ja tietysti, kun kumppani ymmärtää, kuinka löytää lähestymistapa, se auttaa paljon, on helpompi tanssia lavalla heti.

DR.: Tietenkin jaan kokemukseni Elyan kanssa. Yleisesti ottaen kumppanin päätehtävä on esitellä voittava balerina. Minulle baletti on edelleen enemmän feminiinistä kuin maskuliinista taidetta.

En hyväksy, kun kumppani kumppanin kanssa alkaa kilpailla lavalla. Sen ei pitäisi olla näin, sen pitäisi olla duetto.

Ja kaikki baletit ovat rakkaudesta. Ja kumppaneiden välillä täytyy olla rakkautta. Mutta tietysti on olemassa sellaisia ​​baletteja kuin Spartacus. Ja kaikki Juri Nikolajevitšin baletit (Grigorovich. - RT), pääsääntöisesti miesten baletteja. Mutta silti minulle baletti on naistaiteen symboli.

Denis, olet valmistunut ei-akateemisesta balettikoulusta. Kerro minulle, antavatko muut taidot, kuten stepptanssi, mitään etua muihin artisteihin verrattuna?

DR.: Tap antoi minulle todella paljon. Olen lavalla vapautuneempi, koska askeleeseen liittyy vapautta. Ja baletti, nimittäin klassinen baletti, on tiettyjä tehtäviä. Jos se on ensimmäinen sijainti, se on ensimmäinen sijainti. Toinen on toinen. Ja vastaavasti, kun elät näissä rajoituksissa, joskus olet hieman puristettu lavalla.

Yritin yhdistää tap- ja balettitaitojani, ja kaikki tuntui sujuvan asennoissa oikein ja samalla vapaasti.


Oletko koskaan kaatunut suoraan esityksen aikana?

DR.: Kaaduin kerran Spartacus-baletissa. Se oli hyvin noloa. Liukastunut. Mutta jotenkin nousin ylös niin, ettei kukaan huomannut mitään.

- Eleanor, entä sinä? Ja yleensä, mitä tehdä, jos näin tapahtuu?

E.S.: Sinun täytyy jatkaa tanssimista. Ellei tietysti saa jonkinlaista vammaa.

DR.: No, Elya myös äskettäin liukastui hieman Kiinan kiertueella.

E.S.: Kyllä, valitettavasti niin tapahtui. Edessäni tanssiva balerina rikkoi helmensä... mutta en nähnyt sitä ja liukastuin. Kaikki tapahtui sattumalta.

– Mutta sitten tietysti tehdään tästä elokuva ja esitetään ikään kuin kaikki olisi tehty tahallaan.

DR.: Kenenkään ei ole koskaan pudonnut mitään pointe-kenkiinsä! Se on oikein minun elämäni aikana.

E.S.: Ja vielä enemmän omassani.

Koska muistimme Kiinan ja kiertueesi: kaikki sanovat yksimielisesti, että kiinalainen yleisö on aivan uskomaton ...

DR.: Se on totta, kyllä. He olivat erittäin innostuneita kaikesta. Yleensä koko Aasia hyväksyy venäläisen baletin erityisellä innolla. Todennäköisesti ensimmäisellä sijalla on edelleen Japani.

Kiinalaiset pitävät salissa paljon melua tukemassa taiteilijaa. Japanilaiset ovat varautuneempia.

Mutta sitten, kun menet esityksen jälkeen ulos, he joutuvat suuriin jonoihin - ja sinusta tuntuu, että et ole balettitanssija, vaan jonkinlainen Hollywood-tähti. Sellaisia ​​väkijoukkoja, kaikki ottavat sinusta kuvia ja yrittävät saada nimikirjoituksia...

E.S.: Lahjat kyllä...

DR.: Lahjat. Tulet esityksen jälkeen pienten japanilaisten keksien kanssa. Kerran he jopa onnistuivat antamaan minulle oluen. Lisäksi olut esiteltiin minulle jäissä. Eli Japani on niin varovainen maa... Japanilaiset ilmeisesti ymmärsivät, että olin hyvin janoinen esityksen jälkeen, eikä ollut mielenkiintoista juoda vettä. Ja he antoivat olutta.

E.S.: Minulle annettiin kerran laatikko mansikoita. He jopa antavat epätavallisia lahjoja.

Eleanor, olet ballerina Matilda Kshesinskayan isoveljentytär, tarkemmin sanottuna. Ja tämä ehkä asettaa tietyn vastuun. Näyttää siltä, ​​​​että ihmiset osoittavat sormella ja sanovat: "Ah, no, no, nyt nähdään." Haittaako se sinua?

E.S.: En tiedä, koska Matilda Feliksovnan tanssimisesta ei ole tietueita. Tietysti sitä on vaikea verrata. Minusta se näyttää jopa mahdottomalta, koska kukaan ei nähnyt kuinka hän tanssi. Vain kirjallisia todisteita on säilynyt, mikä kertoo hänen olleen hyvin tunteellinen ja eronnut tässä aikalaisistaan ​​ja kollegoistaan. Että hän oli virtuoosi ja ensimmäinen, joka esitti 32 fouettea. Ja tietysti lapsesta asti perheeni kertoi minulle tästä, halusin myös oppia suorittamaan 32 fouettea. En tiedä, minusta on outoa, kun he yrittävät vertailla meitä. Varmaan siksi, että se on lähes mahdotonta.

- Ja jos puhumme Kshesinskayan perinnöstä perheessäsi?

E.S.: Isäni alkoi hyvin aktiivisesti - luultavasti juuri sillä hetkellä, kun synnyin - opiskelemaan suvun historiaa. Hän matkusti Ranskaan etsimään Matilda Feliksovnan opiskelijoita, jotka opiskelivat hänen balettistudiossa Pariisissa. Haettiin venäläisiä ravintoloita. Hän ei osannut ranskaa - hän vain tuli ja yritti saada tietoa niiltä, ​​jotka puhuivat venäjää. Ja niin hän todella löysi oppilaita. He kertoivat hänelle paljon.

Säilytimme Kshesinsky-perheen puvut. Ei vain Matilda Feliksovna - hänen isänsä, veljensä.

Ja kaikki oli erittäin mielenkiintoista. Opiskelimme balettia, äitini rakasti ja rakastaa balettia ja teatteria yleensä. Lapsuudesta lähtien kävimme oopperassa, balettissa, draamaesityksissä, musikaaleissa. Teimme koreografiaa. Ja kaikki johti vähitellen siihen, että nyt työskentelen Bolshoi-teatterissa. Olen erittäin iloinen, että kaikki meni näin.

Minun on sanottava Bolshoi-teatterin henkilökunnan ansioksi, että he vartioivat innokkaasti rauhaasi Aleksei Uchitelin "Matilda" -elokuvan julkaisuun liittyvän skandaalin aikana. Onko tämä tarina vaikuttanut työhösi jollain tavalla?

E.S.: Kyllä, mielestäni siellä oli paljon ylimääräistä melua. Useimmat teistä luultavasti tajusivat sen elokuvan katsomisen jälkeen. Tietenkin teatterissa he lähestyivät minua lehdistöpalvelustamme ja kysyivät, haluanko ylimääräistä huomiota ympärilleni. Ja koska olin juuri aloittanut ensimmäisen kauteni teatterissa, minulle oli tietysti tärkeämpää todistaa itseni baleriinaksi. Yritin luultavasti käyttäytyä hiljaisemmin ja olla antamatta ylimääräistä syytä ...

- Onko nyt esityksiä, joissa työskentelette yhdessä lavalla?

E.S.: No, esimerkiksi John Neumeierin "Anna Karenina". Denis esittää pääroolin, Vronsky, minä näyttelen prinsessa Sorokina. Mutta tämä ei ole klassista balettia. En tiedä - luultavasti uusklassinen.

- Ja millaista on tanssia samalla lavalla rakkaan kanssa?

DR.: Olen henkilökohtaisesti huolissani hieman enemmän, koska jos yhtäkkiä jotain on vialla, se on tietysti sääli. Jos jokin ei toimi Elille hänen muunnelmissaan, olen hieman loukkaantunut, että jokin ei toiminut.

E.S.: Ja tunnen itseni itsevarmemmaksi.

DR.: Luotan aina adagioon, koska tiedän, että kaikki tulee olemaan hyvin käsissäni.

E.S.: Kyllä, ja olen varma, että kun Denis on lähellä, kaikki on hyvin kaikissa tilanteissa, hän auttaa aina ja kertoo sinulle.

DR.: Ja nousen ylös missä tahansa tilanteessa.

E.S.: Ja nostaa missä tahansa tilanteessa.


Denis Rodkin ja Eleanor Sevenard Pähkinänsärkijässä

- Muuten, kuinka paljon baleriinan pitäisi painaa?

DR.: Tämä on vaikea kysymys. On baleriinoita, jotka eivät ole kovin pitkiä, mutta painavia. En tiedä mistä on kyse. Ja siellä on korkeat balleriinit ja keuhkot. Eli en voi antaa sinulle selkeää lukua siitä, kuinka paljon baleriinan pitäisi painaa. Voin vain ottaa sen, nostaa sitä ja ymmärtää, onko se kevyt vai ei.

Lisäksi kaikki ajattelevat, että kumppani vetää jatkuvasti baleriinia itselleen. Ei tietenkään. Baleriinan on autettava kumppaniaan.

On tietty tekniikka, jossa se auttaa kumppania omaksumaan oikean lähestymistavan tukeakseen, kerääntymään huipulle. Siksi ei ole selvää lukua siitä, kuinka paljon baleriinan tulisi painaa.

- Jossain 50 kg luultavasti?

DR.: No, mieluiten 50 kg asti.

- Olet oikeassa tekniikan suhteen. Näin baleriinin nostavan kumppaniaan...

DR.: Se oli niin. Se oli sellaista, että kumppani piti kiinni ballerinasta, ja meidän kanssamme ... en sano. Mutta yleensä sellaisia ​​miehiä on olemassa. No ei, sinä ymmärrät! Kumppanuus on monella tapaa luonnollista.

Palataan teatterin lähisuhteiden aiheeseen. Miten tämä kaikki liittyy johtamiseen? Eivätkö he sano, että rakkaus estää työnteon?

DR.: Ei tietenkään. Johtajalle tärkeintä on, että henkilö tuntee olonsa hyväksi ja mukavaksi. Ja kun ihminen tuntee olonsa hyväksi ja mukavaksi, hän antaa halutun tuloksen lavalla.

E.S.: Meillä ei vain ole vielä ollut sitä kokemusta. Teatterissa tanssimme yhdessä vain yhdessä esityksessä. Mutta olen aina rauhallisempi, kuten sanoin. Ja näyttää siltä, ​​että taiteellinen johtajamme päinvastoin on erittäin iloinen puolestamme.

- Eleonora, mikä on sinulle tämän päivän halutuin juhla?

E.S.: Ei ole yhtä puoluetta. Mielestäni mielenkiintoisia rooleja on monia. No, taidan nyt tanssia enemmän klassisemmin. Koska olen juuri valmistunut ja baleriinan vartalo on kasvatettu klassikoille, tämä on sellainen perusta. Haluaisin kokeilla monia asioita klassisissa esityksissä, klassisissa tuotannossa. Tämä tietysti ja "La Bayadère", "Sleeping Beauty" ja "Don Quijote".

Denis, jos tämä on Elin ensimmäinen kausi Bolshoissa, olet jo menettänyt määrän - joko yhdeksännen tai kymmenennen. Oletko ajatellut kokeilla itseäsi muualla? Ehkä New Yorkissa… Tai kunnes kiireesi sallii sinun muuttaa minne tahansa?

DR.: Uskon, ettei Bolshoi-teatteria saa missään tapauksessa jättää minnekään. Voit tulla Bolshoi-teatteriin, mutta et voi enää lähteä. Bolshoi-teatteri on ehdottomasti ohjelmistoni, tunnen olevani paikallani täällä. Kuten he sanovat, tämä on minulle kuin toinen koti. En voi kuvitella itseäni ilman Bolshoi-teatteria. Ja mitä tulee joihinkin vierassopimuksiin, tämä on tietysti aina erittäin miellyttävää. Kyllä ja hyödyllinen.


Tiedän, että viisi vuotta sitten valmistuit Moskovan koreografiaakatemian balettimestarin ja pedagogisen tiedekunnan osastolta. Millaisena näet tulevaisuutesi tässä ammatissa?

DR.: Toistaiseksi en näe itseäni koreografina tai opettajana. En näe sitä ollenkaan. Lisäksi yritän nyt saada toista korkeakoulutusta - tämä on Moskovan valtionyliopiston humanitaarisen hallinnon kulttuuripolitiikan tiedekunta.

- Tuleeko sinusta virkamies?

DR.: Minä en tiedä. Katsos, emme tiedä mitä meille tapahtuu neljän päivän kuluttua. Ja toinen koulutus on aina hyödyllistä.

Ammatissasi on niin ruma ominaisuus kuin kateus. Kuinka selviytyä, kun he kadehtivat sinua? Ja kuinka me itse emme joutuisi tähän alhaiseen tunteeseen, emme kadehdi muita? Kuinka pysyä mukana terveessä kilpailussa?

DR.: En koskaan yritä katsoa ketään. On vain minun tapani - ja pysyn siinä aina.

Mihail Baryshnikov sanoi hienot sanat, että hän ei yritä tanssia paremmin kuin kukaan, vaan paremmin kuin itseään. Ja se on hyvin lähellä minua.

Ymmärrän, ettei kateudessa ole mitään järkeä. Se tuhoaa vain sisältäpäin. Ja niin kuljen omaa tietäni. Pääasia on kulkea sitä pitkin luottavaisesti ja aina vain ylöspäin.

E.S.: Akatemian ensimmäisiltä luokilta opettaja sanoi minulle, että baletissa pitäisi olla kilpailua. Jos joku tekee jotain paremmin kuin sinä, sinun tulee yrittää tehdä se paremmin myöhemmin. No, ehkä vasta alussa. Eli sinun ei pitäisi vain kadehtia, vaan yrittää parantaa ja saavuttaa tuloksia. Mutta kateus on tietysti turhaa: se ei auta mitään. Sinun täytyy mennä kuntosalille ja edistyä.

Teatteri on tietysti erityinen luova ympäristö. Ja täällä sisäiset suhteet ovat melko ovelia. Ketä Bolshoin taiteilijasta kutsuisit ystäväksesi?

E.S.: Denis.

DR.: Elyu.

- Sain sinut.

DR.: Katsos, ystävät ovat sellainen käsite, että voit mennä jonnekin hänen kanssaan, esimerkiksi harjoituksen jälkeen ...

- Juo olutta - voiko tämä olla? Vai ovatko Bolshoi-teatterin näyttelijät - nämä ovat taivaallisia, he eivät juo olutta?

DR.: Ei, juomme tietysti olutta.

- Vladimir Urinin (Bolshoi-teatterin johtaja) luvalla. RT)?

DR.: Ei, Bolshoi-baletin johtajan luvalla. Voimme tietysti juoda yhdessä. Minulle ystävyys on sitä, kun luotat ihmiseen täysin. Minusta näyttää, että baletissa sellaisia ​​suoria ystäviä ei yksinkertaisesti voi olla luonnostaan.


Ruoasta: kuulin, että taiteilijat antavat esityksen aikana kaikkensa siinä määrin, että sen jälkeen on varaa pala kakkua ja pala makkaraa...

DR.: Tiedätkö, esityksen jälkeen en voi syödä ollenkaan, haluan vain juoda. Koska menetät niin paljon nestettä ... Syö - vasta seuraavana päivänä.

E.S.: Balettia ja urheilua ei voi verrata - ne ovat eri asioita. Mutta jos lasket luultavasti harjoituksen aikana poltetut kalorit (kehossa on edelleen fyysistä stressiä), minusta näyttää siltä, ​​​​että voimme ...

Venäjä isännöi parhaillaan MM-kisoja. Tärkeimmät juhlat ovat melkein nenäsi alla, lähellä Bolshoi-teatteria. Oletko seurannut pelejä?

DR.: Varmasti seurannut. Ja he tukivat joukkuettamme erittäin paljon. Kun hävisimme viimeisen ottelun, olin hyvin järkyttynyt, koska halusin meistä tulla maailmanmestareiksi, ollakseni rehellinen. Mutta sellaiselle joukkueelle, joka meillä oli mestaruussarjassa, se ei ole ollenkaan häpeä. He näyttivät hienoa jalkapalloa.

Minulla oli myös mahdollisuus ryhtyä jalkapalloilijaksi. Joten se on lähellä minua.

Olin hyvin huolissani. Ja tietysti, kun meidän teki maaleja, en tunnistanut itseäni, kuinka onnellinen olin!

- Yleensä laitat jalkasi eri suuntaan ...

DR.: En ehkä minä, vaan äitini. Koska jos nykyinen hahmoni siirretään lapsuuteen, menisin todennäköisesti jalkapalloon.

Muuten, 7. päivänä, kun joukkueemme pelasi kroaattien kanssa ja olin Boris Godunovilla, oli mahdotonta nähdä tulosta...

E.S.: Kaikki kulissien takana tanssijat ja ohjaajat katsoivat.

- Ja nyt, kun Venäjän joukkue on pudonnut, tuetko jotakuta?

DR.: Rehellisesti sanottuna kannatan Ranskaa.

E.S.: Luultavasti minäkin.

- Ja lopuksi pieni pikakysymys. Mikä on suosikkibalettisi?

E.S.:"Pähkinänsärkijä".

DR.: Omani on La Bayadère.

- Lempielementti tanssissa?

E.S.: Rotations… Fuete esimerkiksi.

DR.: Ja rakastan kaksinkertaista avoautoa. Silloin juoksee ylös ja potkaiset ilmaan molemmilla jaloilla.

- Henkilökohtainen salaisuus pysyä kunnossa?

DR.: Minulle - jokapäiväiset tunnit, harjoitukset ja säännölliset esitykset.

E.S.: Sama.

- Kysymys Denisille, johon hän on jo vastannut. Jos et olisi balettitanssija, niin...

DR.: Olisin jalkapalloilija tai junankuljettaja. Junankuljettaja - koska menin joka vuosi lepäämään en merelle, vaan isoisäni luo Krasnojarskin alueelle. Koska meillä ei ollut rahaa lentokoneeseen, matkustimme junalla neljä päivää. Ja se kaikki inspiroi minua niin paljon, se oli niin romanttista, että halusin junankuljettajaksi Moskovasta Vladivostokiin. Samaan aikaan, vaihtamatta kenenkään kanssa, viikko jäljellä.

Mutta ei ole liian myöhäistä. Jalkapallo on ehdottomasti poissa, mutta kuljettaja ...

Denis Rodkin

Denis Rodkin on yksi Bolshoi-teatterin kahdeksasta ensi-illasta. Hänet huomasivat välittömästi sekä Nikolai Tsiskaridze, josta tuli hänen mentorinsa, että suuri Juri Grigorovich, joka uskoi hänet sooloihin tuotannossaan. Denis on 28-vuotias, ja hän on saavuttanut balettitanssijan uransa korkeimman tason vain kuudessa vuodessa. Ja jos lisäämme tähän suhteen kuuluisan Matilda Kshesinskayan sukulaisen Eleanor Sevenardin kanssa, saamme vain teatteritarinan. Yksityiskohdat - "Atmosfera"-lehden haastattelussa.

- Denis, julkaisujesi perusteella olet huumorintajuinen henkilö ...

Jostain syystä monet ihmiset kertovat minulle tästä - ystävät, kollegat, äiti. (Hymyilee.) Mutta itse asiassa pidän joskus pilaamisesta pahalla ja jopa pidän mustasta huumorista. Ehkä joskus jopa loukkaan jotakuta. Mutta ironia ei ole minulle vieras.

Mutta puhut erittäin hauskasti siitä, kuinka opetit sukulaisia ​​balettia: isä, lentokonetehtaan insinööri ja sotilasveli ...

Kyllä, kutsuin heidät ensin Sleeping Beautyyn, jossa esitin Sinisen linnun, eivätkä he olleet vaikuttuneita. Mutta myöhemmin he pitivät jo Spartakista, ja sitten he pääsivät makuun. Mutta tämä on minun perheeni, ja yleensä baletti on edelleen eliittitaide - eikä suurta yleisöä ehdottomasti vetää siihen. Mutta tällä tavalla se ei menetä arvoaan yhtä paljon kuin ooppera. Minusta on oikein, että teatteri erottuu ja jopa hieman ylittää elokuvan ja popmusiikin, jotka palvelevat laajempaa yleisöä.

Sanoit kerran, että mitä monimutkaisempi tekniikka tuotannossa on, sitä enemmän taiteellisuus ilmenee. Voitko selittää?

Kun monimutkainen roolipiirros on huolellisesti harjoiteltu, sinussa syntyy voimakkaita sisäisiä varauksia näyttelemisen ilmaisukyvylle. Jos esimerkiksi hyppäät helposti "Jutsenjärvessä" ja laskeudut kaksi kierrosta viidennestä viidenteen, vastaavasti, saat erilaisen kuvan - puhtaan, tarkan. Ja jos et venytä jalkaasi, et voi nostaa jalkojasi normaalisti, kuvasta tulee niin ja niin. En sano, että "Spartacuksessa" hyppyjen pitäisi olla sataprosenttisesti kauniita, jotta ei ole mitään valittamista. Minulle tämä on maamerkkituotanto, johon Juri Nikolajevitš Grigorovich itse hyväksyi minut. Hakijoita riitti, mutta hän valitsi minut tekstuurin, tekniikan takia... Siksi, vaikka rakastan Carmenia yli kaiken, juuri Spartak haastoi minut, osoitti arvoni. Loppujen lopuksi, kun pääsin Bolshoi-teatteriin, kukaan ei uskonut, että voisin olla hyvä. Ja se motivoi minua työskentelemään väsymättä.

Olet upea kapinallisten orjien johtajan roolissa huolimatta siitä, että ulkoisesti ja luonteeltaan eivät ollenkaan muistuta sankaritasi ...

Sinun ei pitäisi ajatella, että minulla on liian pehmeä asenne - se ei ole sitä. Kun jokin ärsyttää minua, alan heti näyttää hampaani. (Hymyillen.) Mutta periaatteessa olen melko kärsivällinen ja tasapainoinen, minua on saatava aggressioon pitkäksi aikaa. Ja vaikka olen todella vihainen, en huuda enkä heitä esineitä. Kiistanalaisissa tilanteissa pidän enemmän rakentavasta dialogista, keskusteluista. Tämä on välienselvittelyn inhimillinen muoto.

Onko tämä viisaus luonnostasi? Sekä itseluottamus, josta puhut toistuvasti haastatteluissasi.

No, en sano viisaudesta, mutta ymmärrys siitä, että sinun on ponnisteltava tarpeeksi menestyäksesi, tuli minulle melko varhain - noin 12-vuotiaana, kun opiskelin Moskovan valtion akateemisen tanssiteatterin Gzhelin koreografisessa koulussa. Äiti oli aina yllättynyt, että olin niin vakava yli vuodeni, iloinen illan miellyttävästä fyysistä väsymystä, mikä viittaa siihen, että päivä ei mennyt turhaan ... Ehkä sain itseluottamusta jopa ikätovereideni taustalla , kun minun ei tarvinnut ottaa yhteyttä ketään... En tiedä. On hienoa, etten lapsena tajunnut tätä, joten en antanut itseni rentoutua. Halusin opettajien kehuvan vain minua. (Hymyillen.) Mutta objektiivinen arvio kyvyistäni ilmestyi paljon myöhemmin, kun olin jo liittynyt Bolshoi-ryhmään ja minua alettiin jakaa sooloihin. Näin itseluottamukseni on rakennettu.

- Tuntuu, että sinulla on erittäin vahva yhteys äitiisi... Hänkö määräsi kohtalosi?

Tietysti. Hän valitsi minulle baletin. Ja luotin aina äitiini. Samoin isä. Heidän mielipiteensä ohjasivat minua pitkään. Tänään olen jo aikuinen, päätän elämästäni itse, mutta jos tarvetta ilmenee, menen ensin heiltä neuvoja. Nämä ovat lähimmät ihmiset, jotka eivät koskaan käänny pois sinusta, eivät petä sinua.

- Perhe, kuten ymmärrän, ei alun perin nähnyt sinussa taiteilijaa, eikö niin?

Tietysti. Äiti halusi kehittää minua, joten hän antoi minulle oppia soittamaan kitaraa, kuten hänen isoveljensä, - nyt muistan vain pari sointua (hymyilee), sitten Kulttuuripalatsin studioon, jossa opittiin tappia ... Meillä oli siellä ihana porukka: minä tanssin lavalla keskellä ja luokkatoverini - sivuilla. Ja eräänä päivänä yksi heistä istui täydellisesti langassa, olin pahoillani, etten voinut tehdä sitä, ja päätin mennä sinne, missä he opettavat sitä. Siten halu kehittää itseäni johti minut balettiin.

"Yritän olla enkä tavallinen, vaan elegantti ihminen. En esimerkiksi koskaan anna itseni tulla auditorioon tennareissa, farkuissa ja puserossa"

- Oliko sinulla idoleita?

Poikana ihailin luonnollisesti kuuluisia balettitähtiä. Kerran minua, teini-ikäistä, Kremlin palatsissa järkytti eräs kaveri, joka esitti Mercution roolia Romeossa ja Juliassa tanssillaan. Halusin olla hänen kaltaisensa - ja vasta varttuessani tajusin, että tämä rooli ei ollut minun roolini. Mutta sinä iltana äitini osti pyynnöstäni äänitetyn baletin, jossa miesten tanssi on ilmeikkäin. Hänelle tarjottiin Spartakia. Voisinko sitten kuvitella, että muutaman vuoden kuluttua esiintyisin tässä baletissa nimiroolissa...

- Koska mainitsit roolin, mitä se on sinulle?

Lyyrinen sankari sankarillisella otteella. (Hymyillen.) Yritän paljastaa hahmoni äänenvoimakkuudella. Oletetaan, että kun tanssin prinssiä, se ei ole minulle vain näyttävä, hienostunut nuori mies, vaan todellinen, rohkea ritari. Klassisilla jaloilla kuvittelen sankarillisen aplombin (vakaus. - Noin. Aut.) Ainakin näin katson itseäni ulkopuolelta.

- Oletko prinssi jokapäiväisessä elämässä?

Varmaan ulkoisesti. Vaikka katson tapojani. Yritän olla tavallinen, mutta tyylikäs ihminen. En esimerkiksi koskaan anna itseni tulla auditorioon tennareissa, farkuissa ja puserossa. Minulle se on villiä. Monet ihmiset eivät edes ajattele näitä asioita. Mutta kun menen saliin kuuntelemaan samaa oopperaa, puen aina päälleni housut, valkoisen paidan ja saappaat. Minusta tuntuu, että koulutusta vain korostaa se, kuinka adekvaatisesti ihminen katsoo tapahtumaan.

- Mainitsit oopperan, ja luin, että olet tarkoituksella tottunut siihen ...

Kyllä, ooppera kehittää korvaa musiikille. Menen konservatorioon, tein erityisen matkan Pietariin Mariinski-teatteriin kuuntelemaan Il trovatorea. Johti Valeri Abisalovich Gergiev. Olin erittäin vaikuttunut. Sekä erinomaisen Juri Khatuevich Temirkanovin konsertista.

- Epäilen, että osaat englannin lisäksi myös ranskaa - loppujen lopuksi äitisi opettaa sitä ...

Tässä tulen pettymään - tiukka balettijärjestelmä ei antanut minulle ilmaisia ​​tunteja ranskan opiskeluun. Heräsin joka päivä puoli seitsemältä aamulla, kahdeksalta neljäkymmentäviisi aloitin peruskoulun tunnit, jotka kestivät neljääntoista asti, ja sitten tein nopeasti läksyt, koska seitsemästätoista kahteenkymmeneen minulla oli jo baletti. kouluun ja sitten nukkumaan.

Et ole voittanut korkean profiilin kilpailuja, olet valmistunut ei arvostetuimmasta koreografisesta koulusta, ja ymmärtääkseni Bolshoi-teatteriin pääsy on kuin onnellinen tilaisuus ...

Tarkalleen! He kiinnittivät minuun huomion tekstuurin takia. Ja vasta sitten Nikolai Tsiskaridze katsoi minua tarkemmin ja alkoi työskennellä kanssani. Täytyy sanoa, että hän on niin lahjakas opettaja! Hänellä on timanttisilmä, hän huomaa pienimmätkin yksityiskohdat. Jos hän ei näe opiskelijan tulevaisuudennäkymiä, hän sanoo suoraan: "Miksi tarvitset tätä kaikkea? Älä kiduta itseäsi tai minua." Onneksi en ole koskaan kuullut sellaisesta. (Hymyilee.) Mutta minusta näyttää siltä, ​​että tällainen rehellisyys on reilua, sinun on varauduttava siihen. Baletti on julma taide. Minulla, kuten lapsuudessa, on tiukka aikataulu, kamppailen jatkuvasti laiskuuden kanssa. Et voi kuvitella, millä vaikeuksilla nousen sängystä aamulla - kroppani särkee edelleen eilisen jälkeen. Mutta heti kun pääset saliin, aloita tunnin pitäminen - lihakset lämpenevät, veri alkaa kiertää nopeasti ja olosi paranee.

- Puhut jonkinlaisesta autosta...

Se on tietyssä mielessä. Mutta sydämellä.

- Selitätkö jotenkin niin nopean noususi?

Oli tapauksia, joissa urat olivat paljon nopeampia. Todennäköisesti tämä on kykyjen, työn ja olosuhteiden yhdistelmä. On selvää, että kukaan ei odottanut tätä, enkä sulje pois sitä, että olen rikkonut jonkun suunnitelmia teatterissa.

- Valtava kateus syntyy niissä, jotka ovat olleet baletissa yli kymmenen vuotta ...

En keskity negatiiviseen - enkä itse asiassa ole törmännyt siihen. Myös kateus on hienoa. Olet siis jonkin arvoinen! Mutta tiedän, että monet tytöt ovat esimerkiksi melko tyytyväisiä corps de balettiin: vastuuta on vähemmän, vaikka silti kiertää ympäri maailmaa, työ on miellyttävää - teatterissa, ei toimistossa, ja hahmo on aina hyvässä kunnossa, ei tarvitse käydä kuntoilussa. Tällainen asema ei tietenkään ole lähellä minua - olen vangittuna menestyksestä. Olen pitkään huolissani pienimmästäkin epäonnistumisesta. Ja lähtisin jos näkisin, ettei mikään toimi.

Et ole vielä kolmekymppinen ja olet jo tanssinut kaikki klassisen baletin pääosat. Mitkä ovat tulevaisuuden tavoitteesi?

Aina on jotain, mihin pyrkiä. Ensinnäkin sinun on parannettava taitojasi - tämä ei ole koskaan tarpeetonta. Taiteemme on erittäin subjektiivista, joten parantamisen varaa on aina. Lisäksi kaikesta rakkaudestani Bolshoia kohtaan en voi muuta kuin sanoa, että on muitakin upeita teattereita - Covent Garden, La Scala, Grand Opera, joissa on niin miellyttävä esiintyä kutsusta, baletteina eri painoksissa, erilainen muoto uusilla mielenkiintoisilla koreografeilla. Ja kuinka venäläistä balettia palvotaan Japanissa! Nautin lentämisestä siellä. Tämä on suosikkimaani Venäjän jälkeen. Hän on kuin toinen planeetta. Mutta yleisesti ottaen tunnen olevani maailman mies. Meillä on paljon retkiä, ja riippumatta siitä, mihin kaupunkiin tulemme, olemme tervetulleita kaikkialle. Se on poikkeuksellisen mukavaa.

- Minkä arvostettujen koreografien kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?

Epäilemättä Juri Nikolajevitš Grigorovichin kanssa. Tämä taiteilija rakensi Bolshoi-teatterin ohjelmiston siinä muodossa, jossa se nyt on. Hän kirjaimellisesti toi miestanssin etualalle. John Neumeierin kanssa - hän on niin erilainen kuin kukaan muu! Ei koreografi, vaan ajattelija, joka luo balettinsa ei vain tanssin vuoksi, vaan syvien filosofisten sävyjen vuoksi. Hänen kanssaan on mielenkiintoista paitsi harjoitella myös puhua. Hän kertoo roolistasi niin jännittävästi, että et malta odottaa, että pääset huomenna juoksemaan saliin.

Dramaattiset näyttelijät voivat toimia loistavasti eivätkä silti ole älykkäitä. Baletti vaatii mielestäsi oppimista?

Epäilemättä se on täytettävä. Meillä et voi piiloutua älykkään tekstin taakse. Lavalla olet selvästi näkyvissä, ikään kuin alasti, ja puutteesi ovat näkyvissä. Jos taiteilija ei ole vaivautunut valmistautumaan, ei ymmärrä, mistä hän tanssii, vaikka se olisi mahtavaa, tämä on katastrofi.

- Pidätkö opiskelusta?

Minulla on pragmaattinen asenne tähän prosessiin - ilman sitä ei missään. Valmistuin Moskovan valtion koreografiaakatemian balettimestarin ja pedagogisesta tiedekunnasta, ja nyt saan toista korkeakoulutusta - astuin Moskovan valtionyliopiston johtamistieteelliseen tiedekuntaan. Tosiasia on, että jos ajattelet tulevaisuutta, en aio olla koreografi - minulla ei ole lahjaa keksiä baletteja. Opettaja - ehkä, mutta jo jossain kunnioitettavassa iässä. Ja hallinnon ala, johtaminen, humanitaarisen hallinnon politiikka ovat minulle uusia. Yliopiston koulutus tapahtuu kokonaisvaltaisesti, luennoilla kerrotaan muun muassa taloudesta ja muinaisen Intian historiasta sekä Pähkinänsärkijän ja Joutsenjärven kirjoittajista. Minua ihmetyttää, että on opiskelijoita, jotka eivät tunne kirjoittajaa. Periaatteessa kohtaan ilmiön, että monet eivät käy teatterissa ollenkaan. Samaan aikaan he eivät ole ulkomaisia, vaan alkuperäisiä moskovilaisia. Äskettäin sain kyydin taksinkuljettajalta - venäläiseltä, ei vierastyöntekijältä, joka gadgetin avulla etsi kuumeisesti Bolshoi-teatterin sijaintia.

- Joten tulevaisuudessa näet itsesi pään tuolissa?

Voi olla. Vaikka teatteri on monimutkainen rakenne, monivaiheinen järjestelmä. Mutta miksi ei? Totta, tämä on hyvin kaukaisessa tulevaisuudessa. Niin kauan kuin olen päättänyt tanssia niin paljon kuin mahdollista.

- Onko jotain, mitä et salli itsellesi ammattisi vuoksi?

Pelata jalkapalloa. Lapsena tykkäsin ajaa palloa pihalla, tein usein maaleja hyökkääjänä... Mutta 16-vuotiaana mursin jalkani ja lakkasin käymästä kentällä - minun piti huolehtia itsestäni. baletti. Ja äskettäiset MM-kisat herättivät vanhat tunteet, ja yritin potkaista palloa uudelleen. Ja tiedätkö, täysin erilaiset lihakset käynnistyivät, jotka tämän harjoituksen jälkeen olivat erittäin kipeitä.

Muuten, balettitanssijat myöntävät usein olevansa niin tottuneet jatkuvaan kipuun, etteivät he enää huomaa sitä... Onko arkielämäsi todella niin rankkaa?

Täällä me istumme kahvilassa, eikä mikään satuta minua. Se ei siis ole pysyvä tarina. Mutta jos hyppäät ja laskeudut epäonnistuneesti, on helppo lyödä jotain pois, sijoiltaan sijoittua tai voit kääntää selkäsi piruetille. Mutta tämä kaikki on hölynpölyä, en kiinnitä huomiota. Lääkäriin menen vasta kun käveleminen on jo kipeää. Aikaisemmin minulla ei ollut epäilystäkään siitä, ettei mikään ole mahdotonta ihmiskeholle. Äskettäin tarkistettu tämä näkökulma: rikkaimmatkin resurssit ovat rajalliset. Siksi meidän on annettava itsellemme toipua, emmekä lyö viittä esitystä viikossa. Täällä tanssin noin seitsemän esitystä kuukaudessa, ja se riittää minulle.

- Kuka on vastuussa elämästäsi?

Itse asiassa minulla ei ole sitä. Tulen asuntoon Moskovaan tai hotelliin jonnekin matkoilla vain lyhyen unen takia. Lähetin jopa suosikkini - brittiläisen skotin, kissa Fjodorin, hänen äidilleen, pakotettu yksinäisyys vaikutti häneen huonosti. Ja vanhempiensa kanssa hän liittyi samaan petoon kuin hän, hänen veljensä Stepan.

- Oletko tiukkakärkinen ihminen?

Taloudellinen. Ei halua heittää rahaa pois. Mutta hyvästä hieronnasta, laadukkaista vaatteista, lahjoista rakkaille, en kadu taloutta. Lopulta ansaitsen rahaa käytettäväksi ihmisarvoiseen elämään. Syödään herkullinen ateria. (Hymyilevä.)

- Tarkoittaako tämä, että balettitanssijat näkevät nälkää?

Henkilökohtaisesti olen ruokasyöjä. En tee ruokaa itse, syön ravintoloissa. Mutta jos puhumme vakavasti rahasta, se on vain keino. Olen päättänyt ansaita enemmän, mutta luovuuden toteuttaminen on ensiarvoisen tärkeää. Minusta tuntuu, että kun olet ammatillisesti kysytty, olet rauhallinen ja sinulla on tarpeeksi rahaa.

- Eivätkö elokuvantekijät käytä tekstuuriasi vielä?

Minut kutsuttiin castingille kuvaamaan Nurejevia, mutta olemme ulkonäöltään täysin erilaisia, joten en mennyt. Mutta jos he kuvaavat elokuvan Alexander Godunovista, jonka kanssa olen samankaltainen, yritän ehdottomasti.

- Onko sinulla balettiystäviä?

Ei. Hassua, mutta ystäväni ovat äärimmäisen uteliaita teatterin elämästä, he eivät voi käsittää, kuinka me muistamme niin monta liikettä. Jopa kuutta kieltä puhuva polyglotti on yllättynyt. (Hymyilevä.)

- Kerro minulle, kuinka olet aina, nuoresta lähtien, ollut vuorovaikutuksessa joukkueen kanssa?

En käynyt päiväkodissa, joten olin hyvin huolissani ennen koulua. Muistan kuinka kauhuissani olin, kun 1. syyskuuta ensimmäisellä luokalla minut paritettiin tytön kanssa linjalla ja minua pyydettiin myös pitämään kahvasta. Kamalan ujo.

- Olet komea, ja minulla ei ole epäilystäkään siitä, että luokkatoverit pitivät sinusta ...

Periaatteessa ensimmäinen. Aiemmin olin vain ahne kauneuden suhteen, sisältö ei häirinnyt minua paljon. Joskus kävi tuuri oikeiden kanssa. Elin kanssa asia on toisin. Nyt tunnen niin voimakkaita tunteita, etten muista, millaista se oli ennen.

- Miten tapasitte?

Uuden vuoden aattona oli kiertue Kreikassa, kumppani, jonka kanssa minun piti tanssia, ei voinut lentää sisään - ja Eleanor korvasi hänet. Emme olleet tunteneet toisiamme aiemmin, mutta näin kuinka hän tanssii, kuinka hienostunut, siro, erilainen ja selkeästi koulutettu hän on. Tyttö hyvästä perheestä. Ja nämä ajatukseni hänestä vahvistuivat täysin todellisuudessa. Elya jopa ylitti odotukset. Hän yllätti minut paikan päällä ystävällisyydellä ja välityksellä. Kävi niin, että lavalla väänsin jalkani pahasti, se turpoutui ja meidän piti lentää Ateenasta Japaniin. Jos olisin yksin, tulisin hulluksi. Tietysti kumppanit tukevat aina moraalisesti, mutta silloin olin suoraan tämän nuoren tytön lämpimän välinpitämättömän huomion aallon peitossa. Elya käytti minut mielenkiintoisella keskustelulla, yritti häiritä minua, ja jossain vaiheessa tajusin itseni unohtavan jalkani - ja ahdistustila katosi kokonaan. Luonnollisesti, kun erosimme, aloin tuntea hänen puutetta ja ryhdyin toimiin, jotta voisimme olla yhdessä.

- Kauniisti hoidettu?

Romanttinen.

- Pian vuoden kuluttua, mitä olette pari, mitä uusia ominaisuuksia olette löytäneet tänä aikana valitustanne?

Elya on älykäs yli vuosien. Minusta tuntuu, että hän arvostaa minua, mutta ei kuitenkaan koskaan pyydä mitään. Hän on luotettava ystävä, joka aina lainaa olkapäätä, ja tiedän, että voin luottaa häneen kuin itseeni. Pääasia on, että haluat palata siihen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tajuan itseni tästä tunteesta. Lensin kiertueelle, eikä mikään vetänyt minua kotiin, mutta tässä minulla on ikävä sitä. Elya on mielestäni referenssielämän kumppani. Olen iloinen, että löysin mieheni. Ja hän liittyi perheeseemme niin helposti... Äiti pitää todella tyttöystävästäni. (Hymyillen.) Toivon, että Elya ja minä olemme yhdessä paitsi kotona, myös lavalla. Meillä on jo yksi yhteinen projekti - baletti "Anna Karenina".

- Eleanor tuli Bolshoi-teatteriin ARB:stä. A. Ya. Vaganova, ja hän tanssii nyt baletissa, eikö niin?

Kyllä, mutta aivoillaan ja lahjakkuudellaan hän ei ole siellä pitkään, olen varma. Suuret korkeudet odottavat häntä.

- Hänellä on edelleen legendan jälki perhesuhteistaan ​​Matilda Kshesinskayaan ...

Elya on tässä erittäin oikeassa: hän ei ylpeile tästä tosiasiasta, hän uskoo, että hänen on itse todistettava oikeutensa olla lavalla. Hänelle tämä on suuri kannustin edistymiseen. Ja minä autan häntä.

Näin tanssin aina. Mutta jos puhumme yksityiselämästä, niin tänä kesänä Normandiassa, Deauvillessa, pienessä kasinon teatterissa esitettyjen esitysten jälkeen, ajoitettu samaan vuosipäivään, kun Sergei Djaghilevin "Näy ruususta" Vaslav Nezhinskyn kanssa esitettiin siellä. , kollegani ja minä menimme Lontooseen. Ja siellä yhtenä vapaana iltana menimme pubiin, joimme ihanan oluen, no, ja tanssimme iloisesti moderneihin rytmeihin. (Hymyilevä.)

Denis Aleksandrovitš Rodkin. Syntynyt 3. heinäkuuta 1990 Moskovassa. Venäläinen balettitanssija. Venäjän federaation presidentin palkinnon saaja (2017).

Denis Rodkin syntyi 3. heinäkuuta 1990 Moskovassa perheeseen, jolla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa.

Isä - insinööri, työskenteli lentokonetehtaalla.

Äiti on opettaja, ranskan kielen opettaja.

Vanhempi veli valmistui sotilasteknisestä yliopistosta ja palvelee FSB:ssä.

Kouluvuosinaan hän opiskeli musiikkikoulussa kitaraluokassa Krasny Oktyabrin kulttuuripalatsissa. Sitten hän harjoitti tanssia - hän opiskeli steppiä. Sitten näin baletin "Spartacus" televisiossa, jossa kuuluisa Neuvostoliiton tanssija Vladimir Vasiliev loisti nimiroolissa. Sittemmin hän itse päätti tulla balettitanssijaksi.

Vuonna 2009 hän valmistui koreografisesta koulusta Moskovan valtion akateemisessa tanssiteatterissa "Gzhel".

Vuonna 2013 hän valmistui Moskovan valtion koreografiaakatemian balettimestarin ja pedagogisesta tiedekunnasta.

Kun Tsiskaridze lähti Bolshoi-teatterista, Juri Vladimirovista tuli Denisin koreografi-toistija. Sitten Rodkin aloitti työskentelyn koreografi-toistijan Alexander Vetrovin kanssa.

Vuodesta 2015 lähtien hän alkoi tanssia yhdessä kuuluisan baleriinin Svetlana Zakharovan kanssa. Denis muisteli: "Näin jo opiskellessani, kuinka hän tanssi Nikolai Tsiskaridzen kanssa, ja minulle he ovat tanssin jumalia. Ensimmäisissä harjoituksissa olin hyvin huolissani, mutta nyt olemme jo tottuneet toisiimme. minulla on terve luova tandem, vaikka ymmärrän, ettei minulla ole tilaa virheille."

Denis Rodkin - Pähkinänsärkijä

Vuonna 2014 hän osallistui olympialaisten päätösseremoniaan Sotšissa, jossa hän reinkarnoitui tanssin jumalaksi Vaslav Nijinskyksi.

Vuonna 2014 hän sai Ballet-lehden Soul of Dance -palkinnon Rising Star -ehdokkuudesta.

Vuonna 2017 hänestä tuli Venäjän federaation presidentin nuorten kulttuurihenkilöiden palkinnon saaja - hänen panoksestaan ​​venäläisen koreografisen taiteen saavutusten säilyttämisessä, parantamisessa ja popularisoinnissa.

Vuonna 2017 hän sai Benois de la danse -palkinnon roolistaan ​​baletissa La Bayadère.

Denis Rodkinin kasvu: 186 senttiä.

Denis Rodkinin henkilökohtainen elämä:

Hän oli suhteessa baleriini Oksana Sharovan kanssa, joka myös tanssii Bolshoi-teatterissa.

Vuodesta 2018 lähtien taiteilija aloitti suhteen häntä 8 vuotta nuoremman kollegan kanssa. Eleanor on legendaarisen baleriinan lapsenlapsenlapsentytär. Yhdessä he osallistuivat useisiin tuotantoihin, ja vähitellen tunteet lavalla kasvoivat suhteiksi tosielämässä.

Denis Rodkinin ohjelmisto:

2010 - Sininen lintu (P. Tšaikovskin Prinsessa, koreografia M. Petipa, tarkistanut Y. Grigorovich);
2010 - Julian vertaiset ja aikalaiset (S. Prokofjevin Romeo ja Julia, ohjaaja Y. Grigorovich);
2010 - flamenco (J. Bizet - R. Shchedrin "Carmen-sviitti", lavastus A. Alonso);
2010 - Colinin ystävät (L. Geroldin "Vain Precaution", koreografia F. Ashton);
2010 - juhla baletissa "Serenade" P. Tšaikovskin musiikille (koreografia J. Balanchine);
2010 - kaksi paria II osassa ("Symphony in C" musiikkiin J. Bizet, koreografia J. Balanchine);
2010 - Grand Pas (Raymonda, A. Glazunov, koreografia M. Petipa, Y. Grigorovich-versio);
2010 - valssi (P. Tšaikovskin "Jutsenjärvi" Y. Grigorovichin toisessa versiossa);
2010 - Grand Pas (La Bayadère L. Minkus, koreografia M. Petipa, tarkistettu versio Y. Grigorovich);
2010 - Niilin jumalan palvelijat, kaksi kavaleria, Rybak (C. Pugnin faraon tytär, lavastus P. Lacotte M. Petipan mukaan);
2010 - loppuvalssi ja apoteoosi (P. Tšaikovskin Pähkinänsärkijä, Y. Grigorovich koreografia);
2010 - juhlat Rubiesissa (baletin Jewels toinen osa) I. Stravinskyn musiikin mukaan (koreografia J. Balanchine);
2011 - bileet baletissa "Class Concert" A. Glazunovin, A. Lyadovin, A. Rubinsteinin, D. Šostakovitšin musiikkiin, koreografia A. Messerer);
2011 - solisti (Serenade musiikkiin P. Tšaikovski, koreografia J. Balanchine);
2011 - Floran (Esmeralda Ts. Pugni, koreografia M. Petipa, tuotanto ja uusi koreografia Y. Burlaka, V. Medvedev);
2011 - Bernard ("Raymonda");
2011 - Antoine Mistral (B. Asafjevin Pariisin liekit, ohjaaja A. Ratmansky, V. Vainosen koreografia);
2011 - Kreivi Cherry (Cipollino K. Khachaturian, koreografia G. Mayorov);
2011 - bileet baletissa Psalmien sinfonia I. Stravinskyn musiikkiin (koreografia I. Kilian);
2011 - Lila-keijun seuran sivut, prinssit-hakijat Auroran ("Sleeping Beauty") käteen;
2012 - Slave (La Bayadère L. Minkus, koreografia M. Petipa, tarkistettu versio Y. Grigorovich);
2012 - solisti tanssissa fanien kanssa (A. Adamin "Corsair", M. Petipan koreografia, A. Ratmanskyn ja Y. Burlakan tuotanto ja uusi koreografia);
2012 - Kreivi Paris ("Romeo ja Julia");
2012 - sooloosa elokuvassa "Diamonds" (III osa baletista "Jewels") P. Tšaikovskin musiikkiin (koreografia J. Balanchine) - osallistuja ensi-iltaan Bolshoi-teatterissa;
2012 - duetto ("Dream of Dream" musiikkiin S. Rahmaninov, lavastettu J. Elo);
2012 - Lord Wilson - Taor (C. Pugnin "Faraon tytär", lavastus P. Lacotte M. Petipan mukaan);
2012 - Prinssi Kurbsky (Ivan the Terrible S. Prokofjevin musiikkiin, koreografia Y. Grigorovich);
2013 - Spartacus (A. Khachaturianin Spartacus, Y. Grigorovich koreografia);
2013 - Artynov (Anyuta musiikkiin V. Gavrilin, koreografia V. Vasiliev);
2013 - Paha nero ("Swan Lake");
2013 - Härkätaistelija (Don Quijote L. Minkus, koreografia M. Petipa, A. Gorsky, tarkistanut A. Fadeechev);
2014 - Prinssi Siegfried ("Jutsenlampi");
2014 - Gaston Rieu (Lady of the Camellias F. Chopinin musiikkiin, koreografia J. Neumeier);
2014 - Jean de Brienne (Raymonda A. Glazunov, koreografia M. Petipa, tarkistettu versio Y. Grigorovich);
2014 - Onegin (Onegin musiikkiin P. Tšaikovski, koreografia J. Cranko);
2014 - Ferkhad (A. Melikovin legenda rakkaudesta, koreografia Y. Grigorovich);
2014 - Pähkinänsärkijäprinssi ("Pähkinänsärkijä");
2015 - Prinssi Federici (Marco Spada musiikkiin D. F. E. Aubert, koreografia P. Lacotte J. Mazilierin mukaan);
2015 - Armand Duval (Lady of the Camellias F. Chopinin musiikkiin, koreografia J. Neumeier);
2015 - Kreivi Albert (Giselle A. Adam, koreografia J. Perrot, M. Petipa, J. Coralli, tarkistanut Y. Grigorovich);
2015 - Jose ("Carmen Suite", osana gaalakonserttia Maya Plisetskayan syntymän 90-vuotispäivän kunniaksi);
2015 - Pechorin (I. Demutskyn aikamme sankari, osa Beliä, koreografia Y. Posokhov, ohjaaja K. Serebrennikov);
2016 - Basil ("Don Quijote" A. Fadeechevin toisessa painoksessa);
2016 - pääpari ("Frank Bridge Variations" musiikkiin B. Britten, koreografia H. van Manen) - osallistuja ensi-illassa Bolshoi-teatterissa;
2016 - Solor ("La Bayadère");
2016 - Boris (D. Šostakovitšin kulta-aika, koreografia Y. Grigorovich);
2017 - Prinssi Desire ("Sleeping Beauty");
2017 - kantaesitykset (Etudes musiikkiin K. Czerny, koreografia H. Lander);
2018 - Vronski (Anna Karenina musiikkiin P. Tšaikovski, A. Schnittke, Kat Stevens / Yusuf Islam, koreografia J. Neumeier) - Bolshoi-teatterin ensimmäinen esiintyjä.

Lontoon Bolshoi-teatterin kauan odotettu kiertue alkoi heinäkuun lopussa, ja kirjaimellisesti ensimmäisestä pas de deux'sta lähtien johtava brittimedia räjähti innostuksesta venäläistä balettiryhmää kohtaan. Kutsuessaan tätä tapahtumaa "Bolshoi-baletin timanttijuhlaksi" (tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta Bolshoin ensimmäisestä Lontoon-kiertueesta), kriitikot viittasivat yksimielisesti Siegfriedin ja Basilin osien esiintyjään - Denis Rodkiniin. Maan pääteatterin pääministeri ei näytä ymmärtävän parasta hetkeään - hän näyttää meistä niin kevyeltä ja kirkkauden kuormittamattomalta, kun tapaamme Napolissa. Denis tuli tänne tanssimaan Carmen-sviittiä uskollisen kumppaninsa Svetlana Zakharovan kanssa, ja italialaisen yleisön lämpimästä vastaanotosta päätellen tanssijallamme on kaikki mahdollisuudet tulla yhtä suosituksi kuin Roberto Bolle. Täällä, Amalfin rannikolla, Denis vietti lyhyen lomansa keräten voimia voittoon Covent Gardenissa. Kävellemme aikana taiteilija parhaalla tuulella pyörittää fouettea suoraan auringonpaistettavilla kaduilla, syö suuren pizzan ruokahalulla ja sillä välin saamme tietää hänen ensimmäisestä esiintymisestä Bolshoin lavalla, uudesta tunnelmasta. teatterissa ja tähtidueton syntyminen Svetlana Zakharovan kanssa.

Missä haluat esiintyä parhaiten?

Rehellisesti sanottuna voin paremmin ulkomailla: siellä kaikki on rauhallisempaa kuin Venäjällä. Bolshoi-teatterissa on enemmän vastuuta, ja siitä tuntuu jännitteitä. Kyllä, ja kesä Euroopassa on miellyttävämpi kuin Venäjällä, mitattu rytmi.

Luin haastattelustasi, että sinä itse yllätyit siitä, että sinut vietiin Bolshoihin. Onko se mielestäsi onnea?

Kyllä, juuri niin tapahtui. Mutta uskon, että baletissa ei ole sellaista asiaa kuin onnea. Sinun on tehtävä töitä, oli sinulla lahjakkuutta tai ei. He sanovat, että Bolshoi-teatteri on kykyjen hautausmaa, mutta tämä ei ole totta: vain epäonnistuneet taiteilijat sanovat sen.

Mikä on mielestäsi tärkeä rooli - fyysinen data vai kova työ?

Työ on pääasia: tiedän ihmisiä, joilla on uskomattomia fyysisiä tietoja, mutta he eivät pysty suorittamaan yksinkertaisimpia liikkeitä lavalla. Vaikka luonto näyttääkin myöntäneen heille erinomaisia ​​kykyjä. Samaan aikaan, jos työskentelet ahkerasti, kaikki sujuu varmasti, vaikkakaan ei heti: kokemusta kertyy.

Onko miesten välillä yhtä paljon kilpailua baletissa kuin naisten välillä?

Miehillä se on helpompaa, koska heitä on vähemmän. Kynsiä ei laita pointe-kenkiin.

Baletissa ei ole onnea.

Onko koulutuksen puute häirinnyt sinua?

Ei, tulin ja tunsin heti oloni kotoisaksi Bolshoi-teatterissa. Joukkue otti minut hyvin vastaan, myös ballerinat. En ole koskaan nähnyt avointa kateutta itseäni kohtaan. Vaikka olen kuullut ihmisten puhuvan minusta selkäni takana.

Mitä mieltä olet äskettäin julkaistusta Big Babylon -elokuvasta?

En tule hänen kanssaan hyvin toimeen. Ja niin se, mitä tapahtuu - yritys, rikosjuttu - ei voi hyväksyä Bolshoi-teatteria, ja tämä elokuva näyttää lisäävän öljyä tuleen. Mitä varten?

Oletko samaa mieltä Bolshoi-teatterin tuotannossa tapahtuvista muutoksista?

Nyt Bolshoi-teatterissa on terve luova ilmapiiri, koska pääjohtajan ja baletin taiteellisen johtajan tandem on mielestäni ihanteellinen. En puhu oopperasta, koska en ole asiantuntija tässä asiassa. Mutta yleisesti ottaen teatteri aikoo nyt parantaa ammattitasoaan.

Muistatko ensimmäisen kerran, kun astuit Bolshoi-lavalle?

Ensimmäisen kerran menin ulos harjoittelematta ollenkaan. Minulle kerrottiin, että minun piti vain nousta seisomaan ja heiluttaa käsiäni. Pelkäsin kovasti: mielestäni Bolshoi-teatterin lavalle menoa, jopa niin pienessä osassa, on harjoitettava. Ja sitten seurue pilkkasi nuoria tyyppejä: he sanoivat menevän yhteen suuntaan, mutta itse asiassa oli tarpeen mennä toiseen suuntaan. Se ei ollut paras debyytti. Mitä tulee sooloosuuteen, tanssin Sinistä lintua Prinsessa Ruusunen, en edes Bolshoi-teatterin lavalla (silloin historiallinen näyttämö oli suljettu), vaan Kremlin palatsissa. Olin shokissa: luulin, että tulen ulos niin nuorena ja kaikki järjestyy minulle (olin jo 19 - tämä on kunnioitettava ikä baletille), mutta lopulta olin huolissani, puristettuna enkä aivan mitä halusin.

Pidätkö tätä epäonnistumisena?

Joo. Opettajani Nikolai Tsiskaridze kysyi sitten minulta: "Kuinka päästään sinut lavalle nyt?" Tietysti hän sanoi tämän opetustarkoituksiin, mutta kuitenkin.

Kommunikoitko nyt Nikolai Tsiskaridzen kanssa?

Sen lisäksi, että hän on mentorini, hän on myös ammatin opas. Kun hänestä tuli Vaganova-venäläisen balettiakatemian rehtori, kommunikoimme harvemmin, mutta hän neuvoo ja toivottaa minut aina lämpimästi tervetulleeksi Pietariin. Olin äskettäin Vaganovskin valmistujaisissa ja pidin todella siitä, miten siellä nyt kaikki on järjestetty.

Milloin olit todella tyytyväinen itseesi?

Kun tanssin "Jutsenlampi" noin vuosi sitten. Olin tyytyväinen myös Don Quijoten ensi-iltaan, mutta se oli kolmas näytös. Ja viime vuoden joulukuun 31. päivänä oli minun paras Pähkinänsärkijä: toisaalta se oli arvostettu, koska loma ja erittäin edustava yleisö toisaalta jännitti. Lisäksi Nikolai Tsiskaridze tanssi tämän osan uudenvuodenaattona monta vuotta, ja minulle oli suuri kunnia ottaa vastaan ​​esitys häneltä "perintönä".

Ensimmäisen kerran menin Bolshoi-teatterin lavalle harjoittelematta ollenkaan.

Vaikuttavatko esitykset henkilökohtaisiin lomaihisi mitenkään? Kenen kanssa juhlit yleensä uutta vuotta?

Kotona äidin ja isän kanssa. Ensin he tulivat katsomaan Pähkinänsärkijää: heille Bolshoi-teatteriin meneminen on aina juhlallinen tapahtuma. Äitini on ranskan opettaja, isäni työskentelee lentokonetehtaalla. Monet kadehtivat heitä, että heidän poikansa tanssii Bolshoi-teatterissa. Lisäksi edes vaikutusvaltaiset ihmiset eivät toisinaan pääse Bolshoihin 31. joulukuuta. Olen aina iloinen nähdessäni kuinka he ovat ylpeitä pojastaan.

Haastatteluissasi myönsit, että et aluksi pitänyt tanssista, että äitisi pakotti sinut ja itkit, kun sinut laitettiin langan päälle.

Äiti loi minut, enkä ymmärrä miksi hän teki sen. Äidilläni ei tuolloin ollut suunnitelmia tehdä minusta balettitanssijaa, Bolshoi-teatterin tähtiä. Ilmeisesti alitajuisella tasolla hän ymmärsi jotain.

Milloin tajusit, että pidät tanssimisesta?

Jossain vaiheessa pidin vain koulusta, koska sain siellä paljon ystäviä ja meillä oli hauskaa. Ja tajusin balettitanssijan ammatin, luultavasti vasta ensimmäisenä vuonna. Olin silloin 15-vuotias ja tajusin, että en voi tehdä mitään muuta, ja minun oli jotenkin edettävä tähän suuntaan. Luonnollisesti menin sitten yliopistoon, mutta en nähnyt elämääni ilman tanssia.

Miten parit jakautuvat baletissa? Otetaanko yhteensopivuus ja suhteet lavan ulkopuolisiin työtovereihin huomioon?

Kaikki ovat erilaisia. Tietenkin se ottaa huomioon, kuinka visuaalisesti kumppanit sopivat toisiinsa. Suurimman osan esityksistäni tanssin Svetlana Zakharovan kanssa. Vaikka kokeiluja tehdään nyt uuden johtajan johdolla, kaikki on muuttumassa. Mielenkiintoista mitä siitä tulee.


Onko vaikea tanssia uuden baleriinan kanssa?

Luonnollisesti alussa pitää tottua toisiinsa, sillä jokaisella on erilainen luonne: pitää hieman sopeutua, jotta voi toimia yhdessä.

Tandemisi Svetlana Zakharovan kanssa perustettiin 3 vuotta sitten. Millaista työskentely sinulle oli alussa?

Olin tietysti imarreltu, että tanssin sellaisen baleriinan kanssa, oli suuri kunnia päästä hänen kanssaan samalle lavalle. Opiskellessani näin kuinka hän tanssi Nikolai Tsiskaridzen kanssa, ja minulle he ovat tanssin jumalia. Ensimmäisissä harjoituksissa olin hyvin huolissani, mutta nyt olemme jo tottuneet toisiimme. Meillä on terve luova tandem, vaikka ymmärrän, ettei minulla ole oikeutta tehdä virhettä.

Oletko tanssinut Mariinskyssä?

Tanssiin kahdesti Mariinski-teatterissa, mukaan lukien ensimmäinen osani Svetlana Zakharovan kanssa. Oli hänen opettajansa Olga Nikolaevna Moiseevan ilta, ja koska hänellä ei ollut kumppania, hän kutsui minut tanssimaan kanssaan balettia "Carmen", jonka toimme tänne Napoliin. Sitten meille kerrottiin, että näytämme erittäin hyvältä yhdessä, ja sen jälkeen meistä tuli pysyvä duetto. Muutamaa kuukautta myöhemmin minut kutsuttiin Mariinski-teatteriin tanssimaan Joutsenjärvi. Kun Bolshoi-teatteri sai tietää, että tanssin Joutsenta Mariinski-teatterissa, he antoivat minulle heti tämän roolin - he olivat luultavasti peloissaan.

Miten valmistaudut esitykseen, mitä teet tunteaksesi roolin?

Jos tämä on ensi-ilta, tutkin kaikkia lähteitä. Kun esityksessä on tuntematon juoni, kirjoista ja elokuvista voidaan poimia tärkeitä kohtia. Ja jos juoni on tiedossa, aloin syventyä itseeni ollakseni parempi kuin edellisessä esityksessä.

Onko sinulla suosikkirooli, jota näytät?

Riippuu millä fiiliksellä ja missä tilassa olen. Nyt olen Italiassa, ja suosikkiesitykseni on Spartacus. Tulen Moskovaan, ja suosikkiesitykseni on Ivan the Terrible. Menen Lontooseen, ja luultavasti jotain niin kylmää ja kaukaista kuin Joutsenjärvi on lähempänä.

Bolshoi-teatterissa tunsin heti oloni kotoisaksi

Onko sinulla jokin rooli, jota haluaisit tanssia, mutta et jostain syystä tanssi?

Haluaisin tanssia Tybaltia Romeossa ja Juliassa. Ja luulen tanssivani taas.

Onko sinulla tarpeeksi harjoituksia pitääksesi itsesi kunnossa?

Kaikki riippuu suorituskyvystä. On vaikeita pelejä, kuten esimerkiksi Spartak, joissa sinun täytyy parantaa hengitystäsi. ”Jutsenlampussa” tulee olla siistit jalat, ”pumpatut” jalat, jotta ne eivät jää kouristelemaan lavalla eikä mieti vain sitä, kuinka poistua lavalta mahdollisimman pian.

Millainen on tavallinen päiväsi Moskovassa?

Viime päivinä jotain tällaista: nousin ylös, menin tunnille, harjoittelin ja sitten menin vain nukkumaan - olin niin väsynyt viime kaudesta. Tarvitsen 15 tuntia unta. Yleensä pidän nukkumisesta paljon, riskin myöhästyä harjoituksista koko ajan. Tietysti tykkään kävellä kesällä Moskovassa, varsinkin keskustassa. Viikonloppuisin tykkään kävellä puistossa, lukea kirjaa, katsoa elokuvaa - yksinkertaisia ​​nautintoja. Minulla ei ole aktiivista lepoa, minulla on tarpeeksi toimintaa töissä.

Onko sinulla suosikki ohjaaja tai käsikirjoittaja?

Ei ole suosikkiohjaajaa, en ole suuri elokuvan asiantuntija. Ja suosikkikirjoittajiani ovat Bulgakov ja Dostojevski: toinen kirjoitti Moskovasta ja toinen Pietarista.

Keskitytkö tällä hetkellä uraasi tai mietitkö perhe-elämää?

Yleensä voit ajatella molempia, eikä sinun pitäisi jäädä kiinni yhteen asiaan. Pitää olla perhe, pitää olla tasapaino. Urasi suhteen, jos se ei ole superkirkas, kaikki unohtavat jonkin ajan kuluttua, ja täysivaltainen perhe on sinun jatke. Mutta nyt, kun olen nuori, minulla on paljon saavutettavaa ammatissa.

Oletko rakastunut?

Ei. Elämäni aikana rakastuin kahdesti: koulussa ja äskettäin, 2,5 vuotta sitten.


Tapasitko tyttöystäväsi teatterissa? Yleensä balettipareja hankitaan, koska baletin lisäksi taiteilijoiden elämässä ei ole mitään.

Kyllä, hän työskentelee Bolshoi-teatterissa, corps de baletissa ja esittää täydellisesti sooloosia.

Baletista on tullut erittäin suosittu nyt. Taiteilijat muuttuvat poptähdiksi, esiintyvät aikakauslehtien kansissa. Mitä mieltä olet siitä?

Jokainen valitsee sen, mikä on häntä lähempänä, mutta sinun on ymmärrettävä, että joissakin tapauksissa yleisö on hyvin erilainen. Mitä tulee aikakauslehtiin, olen 100% positiivinen. Näin voit kiinnittää huomion balettiin.

Seuraatko muotia? Miten tykkäät pukeutua

Eri tavalla. Tykkään käyttää takkeja farkkujen, tennarien kanssa. Brändeistä pidän Etrosta - niissä ei ole mitään pretenteettiä. Pidän Armani-farkuista, Yamamoto-saappaat, Dolce & Gabbana -paidoista. Venäläisestä (todennäköisesti, en yllätä sinua) suosikkisuunnittelijani on Chapurin. Tyylilläni pyrin yksinkertaisuuteen.

- Olette molemmat Bolshoi-teatterin taiteilijoita, ja molemmat olitte aikoinaan Nikolai Tsiskaridzen oppilaita. Monet ihmiset arvostelevat häntä, mutta sinä, Denis, tuki häntä useammin kuin kerran.

Denis Rodkin: Entisiä opettajia ei ole. Nikolai Maksimovich on meille opettaja nykyäänkin, neuvottelemme aina hänen kanssaan. Ja alansa kokeneena ihmisenä hän kertoo meille erittäin viisaita asioita.

– Kuinka erilainen lähestymistapa teihin oli koulutuksen aikana? Varmasti jaoitte tämän toisillenne, vertailitte.

DR.: Ollakseni rehellinen, Nikolai Maksimovich kohtelee poikia hieman kovemmin. Koska olemme luonnostamme enemmän itsekkäitä. Hän sanoi aina: "Denya, vannon sinulle enemmän, koska olet poika." Täällä Elya ei luultavasti koskaan kertonut minulle tarinoita, joissa Nikolai Maksimovich vannoi. Hän kirosi minua, mutta nyt ymmärrän, että hän teki sen minun hyväkseni.

Eleanor Sevenard: Erona on, että Denis työskenteli Nikolai Maksimovichin kanssa teatterissa. Olin vielä koulussa, sain koulutuksen balettitanssijaksi, jotta voisin myöhemmin tulla teatteriin. Ja tietysti lähestymistapa oli erilainen.

DR.: Kun käyn hänen luonaan Vaganova-akatemiassa, huomaan, ettei mikään ole muuttunut. Hän on yhtä tiukka, hän myös vaatii kaikkea nyt ja kerralla. Tämä varmaan pitää paikkansa, sillä ammattimme on hyvin lyhyt ja päättyy parhaimmillaan 40-vuotiaille pojille.Lyhyessä ajassa on tehtävä paljon.

- Sinä, Denis, vaikka hyvin nuori, olet jo kokenut tanssija. Eleanor on vielä nuori balerina. Miten jaat kokemuksia?

E.S.: Kokemus on erittäin tärkeää, ja yritän kuunnella, mitä Denis ja opettajani teatterissa sanovat. Yritän muistaa Nikolai Maksimovichin kommentit ja taiteellisen johtajamme neuvot. Ja tietysti, kun kumppani ymmärtää, kuinka löytää lähestymistapa, se auttaa paljon, on helpompi tanssia lavalla heti.

DR.: Tietenkin jaan kokemukseni Elyan kanssa. Yleisesti ottaen kumppanin päätehtävä on esitellä voittava balerina. Minulle baletti on edelleen enemmän feminiinistä kuin maskuliinista taidetta.

En hyväksy, kun kumppani kumppanin kanssa alkaa kilpailla lavalla. Sen ei pitäisi olla näin, sen pitäisi olla duetto.

Ja kaikki baletit ovat rakkaudesta. Ja kumppaneiden välillä täytyy olla rakkautta. Mutta tietysti on olemassa sellaisia ​​baletteja kuin Spartacus. Ja kaikki Juri Nikolajevitšin baletit (Grigorovich. - RT), pääsääntöisesti miesten baletteja. Mutta silti minulle baletti on naistaiteen symboli.

  • rodkin90 / instagram

— Denis, olet valmistunut ei-akateemisesta balettikoulusta. Kerro minulle, antavatko muut taidot, kuten stepptanssi, mitään etua muihin artisteihin verrattuna?

DR.: Tap antoi minulle todella paljon. Olen lavalla vapautuneempi, koska askeleeseen liittyy vapautta. Ja baletti, nimittäin klassinen baletti, on tiettyjä tehtäviä. Jos tämä on ensimmäinen sijainti, tämä on ensimmäinen sijainti. Toinen on toinen. Ja vastaavasti, kun elät näissä rajoituksissa, joskus olet hieman puristettu lavalla. Yritin yhdistää tap- ja balettitaitojani, ja kaikki tuntui sujuvan asennoissa oikein ja samalla vapaasti.

Oletko koskaan kaatunut suoraan esityksen aikana?

DR.: Kaaduin kerran Spartacus-baletissa. Se oli hyvin noloa. Liukastunut. Mutta jotenkin nousin ylös niin, ettei kukaan huomannut mitään.

Eleanor, entä sinä? Ja yleensä, mitä tehdä, jos näin tapahtuu?

E.S.: Sinun täytyy jatkaa tanssimista. Ellei tietysti saa jonkinlaista vammaa.

DR.: No, Elya myös äskettäin liukastui hieman Kiinan kiertueella.

E.S.: Kyllä, valitettavasti niin tapahtui. Edessäni tanssiva balerina rikkoi helmensä... mutta en nähnyt sitä ja liukastuin. Kaikki tapahtui sattumalta.

– Mutta sitten tietysti tehdään tästä elokuva ja esitetään ikään kuin kaikki olisi tehty tahallaan.

DR.: Kenenkään ei ole koskaan pudonnut mitään pointe-kenkiinsä! Minun elämäni aikana se on varma.

E.S.: Ja vielä enemmän omassani.

- Koska muistimme Kiinan ja kiertueesi: kaikki sanovat yksimielisesti, että kiinalainen yleisö on aivan uskomaton ...

DR.: Se on totta, kyllä. He olivat erittäin innostuneita kaikesta. Yleensä koko Aasia hyväksyy venäläisen baletin erityisellä innolla. Todennäköisesti ensimmäisellä sijalla on edelleen Japani.

Kiinalaiset pitävät salissa paljon melua tukemassa taiteilijaa. Japanilaiset ovat varautuneempia.

Mutta sitten, kun menet esityksen jälkeen ulos, he joutuvat suuriin jonoihin - ja sinusta tuntuu, että et ole balettitanssija, vaan jonkinlainen Hollywood-tähti. Sellaisia ​​väkijoukkoja, kaikki ottavat sinusta kuvia ja yrittävät saada nimikirjoituksia...

E.S.: Lahjat kyllä...

DR.: Lahjat. Tulet esityksen jälkeen pienten japanilaisten keksien kanssa. Kerran he jopa onnistuivat antamaan minulle oluen. Lisäksi olut esiteltiin minulle jäissä. Eli Japani on niin varovainen maa... Japanilaiset ilmeisesti ymmärsivät, että olin hyvin janoinen esityksen jälkeen, eikä ollut mielenkiintoista juoda vettä. Ja he antoivat olutta.

E.S.: Minulle annettiin kerran laatikko mansikoita. He jopa antavat epätavallisia lahjoja.

  • elya_7ard / instagram

- Eleanor, sinä olet balleriinan isoveljentytär, tarkemmin sanottuna. Ja tämä ehkä asettaa tietyn vastuun. Näyttää siltä, ​​​​että ihmiset osoittavat sormella ja sanovat: "Ah, no, no, nyt nähdään." Haittaako se sinua?

E.S.: En tiedä, koska Matilda Feliksovnan tanssimisesta ei ole tietueita. Tietysti sitä on vaikea verrata. Minusta se näyttää jopa mahdottomalta, koska kukaan ei nähnyt kuinka hän tanssi. Vain kirjallisia todisteita on säilynyt, mikä kertoo hänen olleen hyvin tunteellinen ja eronnut tässä aikalaisistaan ​​ja kollegoistaan. Että hän oli virtuoosi ja ensimmäinen, joka esitti 32 fouettea. Ja tietysti lapsesta asti perheeni kertoi minulle tästä, halusin myös oppia suorittamaan 32 fouettea. En tiedä, minusta on outoa, kun he yrittävät vertailla meitä. Varmaan siksi, että se on lähes mahdotonta.

- Ja jos puhumme Kshesinskayan perinnöstä perheessäsi?

E.S.: Isäni alkoi hyvin aktiivisesti - luultavasti juuri sillä hetkellä, kun synnyin - opiskelemaan suvun historiaa. Hän matkusti Ranskaan etsimään Matilda Feliksovnan opiskelijoita, jotka opiskelivat hänen balettistudiossa Pariisissa. Haettiin venäläisiä ravintoloita. Hän ei osannut ranskaa - hän vain tuli ja yritti saada tietoa niiltä, ​​jotka puhuivat venäjää. Ja niin hän todella löysi oppilaita. He kertoivat hänelle paljon.

Säilytimme Kshesinsky-perheen puvut. Ei vain Matilda Feliksovna - hänen isänsä, veljensä.

Ja kaikki oli erittäin mielenkiintoista. Opiskelimme balettia, äitini rakasti ja rakastaa balettia ja teatteria yleensä. Lapsuudesta lähtien kävimme oopperassa, balettissa, draamaesityksissä, musikaaleissa. Teimme koreografiaa. Ja kaikki johti vähitellen siihen, että nyt työskentelen Bolshoi-teatterissa. Olen erittäin iloinen, että kaikki meni näin.

- Minun on sanottava Bolshoi-teatterin työntekijöiden ansioksi, että he vartioivat innokkaasti rauhaasi Aleksei Uchitel "Matilda" -elokuvan julkaisemiseen liittyvän skandaalin aikana. Onko tämä tarina vaikuttanut työhösi jollain tavalla?

E.S.: Kyllä, mielestäni siellä oli paljon ylimääräistä melua. Useimmat teistä luultavasti tajusivat sen elokuvan katsomisen jälkeen. Tietenkin teatterissa he lähestyivät minua lehdistöpalvelustamme ja kysyivät, haluanko ylimääräistä huomiota ympärilleni. Ja koska olin juuri aloittanut ensimmäisen kauteni teatterissa, minulle oli tietysti tärkeämpää todistaa itseni baleriinaksi. Yritin luultavasti käyttäytyä hiljaisemmin ja olla antamatta ylimääräistä syytä ...

- Onko nyt esityksiä, joissa työskentelette yhdessä lavalla?

E.S.: No, esimerkiksi John Neumeierin "Anna Karenina". Denis esittää pääroolin, Vronsky, minä näyttelen prinsessa Sorokina. Mutta tämä ei ole klassista balettia. En tiedä - luultavasti uusklassinen.

- Ja millaista on tanssia samalla lavalla rakkaan kanssa?

DR.: Olen henkilökohtaisesti huolissani hieman enemmän, koska jos yhtäkkiä jotain on vialla, se on tietysti sääli. Jos jokin ei toimi Elille hänen muunnelmissaan, olen hieman loukkaantunut, että jokin ei toiminut.

E.S.: Ja tunnen itseni itsevarmemmaksi.

DR.: Luotan aina adagioon, koska tiedän, että kaikki tulee olemaan hyvin käsissäni.

E.S.: Kyllä, ja olen varma, että kun Denis on lähellä, kaikki on hyvin kaikissa tilanteissa, hän auttaa aina ja kertoo sinulle.

DR.: Ja nousen ylös missä tahansa tilanteessa.

E.S.: Ja nostaa missä tahansa tilanteessa.

  • elya_7ard / instagram

Muuten, kuinka paljon baleriinan pitäisi painaa?

DR.: Tämä on vaikea kysymys. On baleriinoita, jotka eivät ole kovin pitkiä, mutta painavia. En tiedä mistä on kyse. Ja siellä on korkeat balleriinit ja keuhkot. Eli en voi antaa sinulle selkeää lukua siitä, kuinka paljon baleriinan pitäisi painaa. Voin vain ottaa sen, nostaa sitä ja ymmärtää, onko se kevyt vai ei.

Lisäksi kaikki ajattelevat, että kumppani vetää jatkuvasti baleriinia itselleen. Ei tietenkään. Baleriinan on autettava kumppaniaan.

On tietty tekniikka, jossa se auttaa kumppania omaksumaan oikean lähestymistavan tukeakseen, kerääntymään huipulle. Siksi ei ole selvää lukua siitä, kuinka paljon baleriinan tulisi painaa.

- Jossain 50 kg luultavasti?

DR.: No, mieluiten 50 kg asti.

Olet oikeassa tekniikan suhteen. Näin baleriinin nostavan kumppaniaan...

DR.: Se oli niin. Se oli sellaista, että kumppani piti kiinni ballerinasta, ja meidän kanssamme ... en sano. Mutta yleensä sellaisia ​​miehiä on olemassa. No ei, sinä ymmärrät! Kumppanuus on monella tapaa luonnollista.

– Palataan teatterin lähisuhteiden aiheeseen. Miten tämä kaikki liittyy johtamiseen? Eivätkö he sano, että rakkaus estää työnteon?

DR.: Ei tietenkään. Johtajalle tärkeintä on, että henkilö tuntee olonsa hyväksi ja mukavaksi. Ja kun ihminen tuntee olonsa hyväksi ja mukavaksi, hän antaa halutun tuloksen lavalla.

E.S.: Meillä ei vain ole vielä ollut sitä kokemusta. Teatterissa tanssimme yhdessä vain yhdessä esityksessä. Mutta olen aina rauhallisempi, kuten sanoin. Ja näyttää siltä, ​​että taiteellinen johtajamme päinvastoin on erittäin iloinen puolestamme.

— Eleonora, mikä on sinulle tämän päivän halutuin juhla?

E.S.: Ei ole yhtä puoluetta. Mielestäni mielenkiintoisia rooleja on monia. No, taidan nyt tanssia enemmän klassisemmin. Koska olen juuri valmistunut ja baleriinan vartalo on kasvatettu klassikoille, tämä on sellainen perusta. Haluaisin kokeilla monia asioita klassisissa esityksissä, klassisissa tuotannossa. Tämä tietysti ja "La Bayadère", "Sleeping Beauty" ja "Don Quijote".

- Denis, jos tämä on Elin ensimmäinen kausi Bolshoissa, olet jo menettänyt määrän - joko yhdeksännen tai kymmenennen. Oletko ajatellut kokeilla itseäsi muualla? Ehkä New Yorkissa... Tai kunnes kiireesi sallii sinun muuttaa minne tahansa?

DR.: Uskon, ettei Bolshoi-teatteria saa missään tapauksessa jättää minnekään. Voit tulla Bolshoi-teatteriin, mutta et voi enää lähteä. Bolshoi-teatteri on ehdottomasti ohjelmistoni, tunnen olevani paikallani täällä. Kuten he sanovat, tämä on minulle kuin toinen koti. En voi kuvitella itseäni ilman Bolshoi-teatteria. Ja mitä tulee joihinkin vierassopimuksiin, tämä on tietysti aina erittäin miellyttävää. Kyllä ja hyödyllinen.

  • rodkin90 / instagram

- Tiedän, että valmistuit viisi vuotta sitten Moskovan koreografiaakatemian balettimestarin ja pedagogisen tiedekunnan. Millaisena näet tulevaisuutesi tässä ammatissa?

DR.: Toistaiseksi en näe itseäni koreografina tai opettajana. En näe sitä ollenkaan. Lisäksi yritän nyt saada toista korkeakoulutusta - tämä on Moskovan valtionyliopiston humanitaarisen hallinnon kulttuuripolitiikan tiedekunta.

Tuleeko sinusta virkamies?

DR.: Minä en tiedä. Katsos, emme tiedä mitä meille tapahtuu neljän päivän kuluttua. Ja toinen koulutus on aina hyödyllistä.

- Ammatissasi on niin ruma ominaisuus kuin kateus. Kuinka selviytyä, kun he kadehtivat sinua? Ja kuinka me itse emme joutuisi tähän alhaiseen tunteeseen, emme kadehdi muita? Kuinka pysyä mukana terveessä kilpailussa?

DR.: En koskaan yritä katsoa ketään. On vain minun tapani - ja pysyn siinä aina.

Mihail Baryshnikov sanoi hienot sanat, että hän ei yritä tanssia paremmin kuin kukaan, vaan paremmin kuin itseään. Ja se on hyvin lähellä minua.

Ymmärrän, ettei kateudessa ole mitään järkeä. Se tuhoaa vain sisältäpäin. Ja niin kuljen omaa tietäni. Pääasia on kulkea sitä pitkin luottavaisesti ja aina vain ylöspäin.

E.S.: Akatemian ensimmäisiltä luokilta opettaja sanoi minulle, että baletissa pitäisi olla kilpailua. Jos joku tekee jotain paremmin kuin sinä, sinun tulee yrittää tehdä se paremmin myöhemmin. No, ehkä vasta alussa. Eli sinun ei pitäisi vain kadehtia, vaan yrittää parantaa ja saavuttaa tuloksia. Mutta kateus on tietysti turhaa: se ei auta mitään. Sinun täytyy mennä kuntosalille ja edistyä.

- Teatteri on tietysti erityinen luova ympäristö. Ja täällä sisäiset suhteet ovat melko ovelia. Ketä Bolshoin taiteilijasta kutsuisit ystäväksesi?

E.S.: Denis.

DR.: Elyu.

- Sain sinut.

DR.: Katsos, ystävät ovat sellainen käsite, että voit mennä jonnekin hänen kanssaan, esimerkiksi harjoituksen jälkeen ...

- Juo olutta - voiko tämä olla? Vai ovatko Bolshoi-teatterin näyttelijät - nämä ovat taivaan asukkaita, he eivät juo olutta?

DR.: Ei, juomme tietysti olutta.

— Vladimir Urinin (Bolšoi-teatterin johtaja) luvalla. RT)?

DR.: Ei, Bolshoi-baletin johtajan luvalla. Voimme tietysti juoda yhdessä. Minulle ystävyys on sitä, kun luotat ihmiseen täysin. Minusta näyttää, että baletissa sellaisia ​​suoria ystäviä ei yksinkertaisesti voi olla luonnostaan.

  • elya_7ard / instagram

- Ruoasta: kuulin, että taiteilijat antavat parhaansa esityksen aikana siinä määrin, että sen jälkeen on varaa pala kakkua ja pala makkaraa...

DR.: Tiedätkö, esityksen jälkeen en voi syödä ollenkaan, haluan vain juoda. Koska menetät niin paljon nestettä ... Syö - vasta seuraavana päivänä.

E.S.: Balettia ja urheilua ei voi verrata - ne ovat eri asioita. Mutta jos lasket luultavasti harjoituksen aikana poltetut kalorit (kehossa on edelleen fyysistä stressiä), minusta näyttää siltä, ​​​​että voimme ...

– Nyt se tapahtuu Venäjällä. Tärkeimmät juhlat ovat melkein nenäsi alla, lähellä Bolshoi-teatteria. Oletko seurannut pelejä?

DR.: Varmasti seurannut. Ja he tukivat joukkuettamme erittäin paljon. Kun hävisimme viimeisen ottelun, olin hyvin järkyttynyt, koska halusin meistä tulla maailmanmestareiksi, ollakseni rehellinen. Mutta sellaiselle joukkueelle, joka meillä oli mestaruussarjassa, se ei ole ollenkaan häpeä. He näyttivät hienoa jalkapalloa.

Minulla oli myös mahdollisuus ryhtyä jalkapalloilijaksi. Joten se on lähellä minua.

Olin hyvin huolissani. Ja tietysti, kun meidän teki maaleja, en tunnistanut itseäni, kuinka onnellinen olin!

- Yleensä annat jalkojen mennä eri suuntaan ...

DR.: En ehkä minä, vaan äitini. Koska jos nykyinen hahmoni siirretään lapsuuteen, menisin todennäköisesti jalkapalloon.

- Muuten, 7. päivänä, kun joukkueemme pelasi kroaattien kanssa ja olin juuri Boris Godunovilla, oli mahdotonta nähdä tulosta ...

E.S.: Kaikki kulissien takana tanssijat ja ohjaajat katsoivat.

- Ja nyt, kun Venäjän joukkue on pudonnut, tuutteletko jotakuta?

DR.: Rehellisesti sanottuna kannatan Ranskaa.

E.S.: Luultavasti minäkin.

- Ja lopussa pieni pikakysymys. Mikä on suosikkibalettisi?

E.S.:"Pähkinänsärkijä".

DR.: Omani on La Bayadère.

- Lempielementti tanssissa?

E.S.: Rotations… Fuete esimerkiksi.

DR.: Ja rakastan kaksinkertaista avoautoa. Silloin juoksee ylös ja potkaiset ilmaan molemmilla jaloilla.

– Henkilökohtainen salaisuus kunnossapidosta?

DR.: Minulle arjen tunnit, harjoitukset ja säännölliset esiintymiset.

E.S.: Sama.

- Kysymys Denisille, johon hän on jo vastannut. Jos et olisi balettitanssija, niin...

DR.: Olisin jalkapalloilija tai junankuljettaja. Junankuljettaja - koska menin joka vuosi lepäämään en merelle, vaan isoisäni luo Krasnojarskin alueelle. Koska meillä ei ollut rahaa lentokoneeseen, matkustimme junalla neljä päivää. Ja se kaikki inspiroi minua niin paljon, se oli niin romanttista, että halusin junankuljettajaksi Moskovasta Vladivostokiin. Samaan aikaan, vaihtamatta kenenkään kanssa, viikko jäljellä. Mutta ei ole liian myöhäistä. Jalkapallo on ehdottomasti poissa, mutta kuljettaja ...

© 2022 skudelnica.ru -- Rakkaus, pettäminen, psykologia, avioero, tunteet, riidat